Vuray György vendégposztja: Az első kihívás
  • 2016. március 10. 11:06
  • szerző:
  • kategória: Blog

Vuray György vendégposztja: Az első kihívás

 

Vagy önállóan, vagy tanácsadókat bevonva, mindent neked kell kitalálni, megszervezni és megcsinálni. Ez az első – és talán a legnagyobb – kihívás, aminek vállalkozóként meg kell tudnod felelni.

Vezetőként biztosan kellett már tervezned.

A tervezéshez pedig adatokhoz jutni: ezeket vagy valaki a kezed alá rakja, vagy neked kell kitalálni, honnan és hogyan jutsz megbízható adatokhoz. Szinte minden üzleti tervezéssel foglalkozó szakirodalom leírja, a tervezés során több szakterület együttműködése szükséges.

Hiába tervez valamit a gyártás, ha a marketingtől nem tudja meg pontosan, mit is kellene gyártani. Ha a sales nem tudja, mi lesz a termék, kinek kell eladni, nem tudja kitalálni, milyen csatornákon történjék az értékesítés, kb. mennyibe fog kerülni a folyamat. Végül kitalálhatnak ők közösen bármit, ha a végén a számok azt mutatják, hogy ebben a formában az egész gazdaságilag életképtelen.

Saját vállalkozásod elindítása előtt (valószínűleg) nem lesznek külön részlegek, kollégák, akik a kezed alá dolgoznak majd. Tervezéskor minden adatot, számot neked kell összevadászni. Ez az első komoly kihívás (és lesz még néhány).  Vállalkozásod üzleti tervének összeállítása során kiemelt figyelmet kell fordítanod annak pénzügyi tervére. Ez a rész fordítja le neked a számok nyelvére azt, amit elképzeltél; azt, ami reményeid szerint történik majd.

Megalapozott, jól használható pénzügyi tervet csak akkor tudsz csinálni, ha tisztában vagy leendő vállalkozásod összes teendőjével, összes folyamatával. Igen, mindennel, amire pénzt kell majd költeni. Ez lesz a következő komoly kihívás.

Egy vállalkozás nem csak abból áll, hogy mosolyogva állsz a pult mögött, kiszolgálod az érkező vevőt, esténként pedig megszámolod a bevételt.

Csak a teljesség igénye nélkül: céget kell alapítani, kitalálni, hány alkalmazottal működjön, ők milyen formában, mennyi időre legyenek bejelentve. Meg kell találni az ideális adózási és vállalkozási formát. Azt a bizonyos üzlethelyiséget (irodát, raktárat, konyhát, stb.) fel kell kutatni, be kell rendezni, áru kell bele. Meg kell találni annak forrását, megállapodni a beszállítókkal. Szerződést kell velük kötni, amihez nem árt egy jó ügyvéd, nehogy valami hülyeséget írjunk alá. És persze azokat a bizonyos reménybeli vevőket valahogy be is kell csalogatni az üzletbe.

Oké, most megy a bolt, de mi lesz fél év múlva, jövőre, netán két év múlva? Mi az, amit akkor is el lehet majd adni? Honnan lesz majd olyan új termékem, amit szeretni fog a piac? Időnként a napi rutin mellett ezzel is foglalkozni kell!

Ideális esetben a vállalkozás indításához van elegendő saját pénzed. Ha nincs (ezért, vagy más ok miatt) társat, társakat kell keresned, megállapodnod velük. Vagy hitelt intézni, netán pályázni, befektetőt találni.

Ezeken kívül már csak néhány apróság: értelemszerűen könyvelő biztosan kell, de tőle függetlenül is képben kell lenned a legfontosabb szabályokkal, változásokkal. Ahhoz, hogy vállalkozásod elinduljon, jó pár dolgot meg kell venned. Vagy bérelned kell. Az sem nyilvánvaló, hogyan lehet eldönteni, venni, vagy bérelni érdemes-e az adott dolgot? És ha azt hiszed, most már nyugi van, mindig akad valami apróság, ami elromlik, mindig lesz valami, amit azonnal el kell intézni.

Amiket itt felsoroltam, mindegyik egy-egy tételt is jelent a költségnél. Vagy egyszerit, vagy ismétlődő kiadást, de mindenképp olyat, amivel tervezéskor számolni kell.

Megvannak a költségeid, most már tudod, mire kell költeni.

A következő lépés meghatározni, hogy mennyit kell költeni? Induló vállalkozás esetén nem tudsz az elmúlt évek számaiból kiindulni, a becsléshez más utat kell keresned. Tapasztalataink szerint első körben két megoldás működik. Az első: amiről tudsz, ajánlatot kérsz. Ez megoldás lehet pl. könyvelésre, szállításra, egyéb, viszonylag jól behatárolható szolgáltatásokra.

Ahhoz, hogy jól tudj ajánlatot kérni, legalább minimális szinten tisztában kell lenned az adott területtel, hogy miről is kérsz ajánlatot. (Szakmai előéleted során ajánlatkérőként, vagy ajánlat adójaként biztosan szembesültél már ezzel a problémával.) Leendő vállalkozóként jó pár olyan területről is kell majd ajánlatot kérned, melyeket nem feltétlen ismersz. Ezekbe megint csak bele kell magad ásni egy kicsit, vagy meg kell kérned az ajánlat készítőjét, hogy segítsen ajánlatot kérni.

A másik lehetőség: megkéred hasonló területen dolgozó vállalkozó ismerősödet, hogy segítsen. Vagy keresel egy olyan képzést, ahol a vállalkozás-specifikus dolgokat megtanítják neked: egyik ügyfelem éppen cukrász tanfolyamra jár, ahol megtanulja, mennyi alapanyagból mennyi készterméket lehet készíteni, és mindezek mennyibe kerülnek, erre gondolok.

Költségeid tervezése mellett várható bevételeid minél reálisabb becslése is hasonlóan fontos. Erről most csak egyetlen gondolat: amennyire lehet, két lábbal a földön állva, a realitásokhoz minél közelebb állva történjék.

Több éves tapasztalatunk alapján két végletet látunk, mikor valaki „első vállalkozóként” érkezik hozzánk pénzügyi, vagy egyéb tanácsadásra. Az egyik véglet: van egy ötlete, tudja, mit szeretne csinálni, a hogyanról viszont nagyjából semmiféle elképzelése nincs. A másik véglet: szinte 100%-os felkészültséggel érkezik, előzetes információk, adatok, számok, összeírt kérdések birtokában. Itt már szinte csak annyi a dolgunk, hogy az adathalmazt formába öntsük.

Az átlagos ügyfél valahol a két véglet között, nagyjából félúton helyezkedik el.

Ami vállalkozásának „szakmai” részét illeti, amivel általában korábban is foglalkozott, vagy mostantól foglalkozni szeretne, az rendben van. A többi, számára idegen területen viszont segítségünket kéri. Amikor elsoroljuk, mi az a rengeteg egyéb terület, amivel ha tetszik, ha nem, foglalkoznia kell, sokan legalább is elcsodálkoznak: ezt nekem egy személyben mind tudnom kell, minddel foglalkoznom kell?

Bizony, kell. Vállalkozóként (legalább is kezdetben) immáron nem foglalkozhatsz csupán egyes területekkel, részfeladatokkal. Mind a tervezéskor, mind később, ha már vállalkozásod működik, a teljes verklit át kell látnod. Talán ez az első, és legélesebb váltás eddigi, alkalmazotti létedhez képest. Innentől senki nem nyom a kezedbe munkaköri leírást, és egyéb utasításokat sem fog adni.

Vagy önállóan, vagy tanácsadókat bevonva, mindent neked kell kitalálni, megszervezni és megcsinálni. Ez az első –és talán a legnagyobb- kihívás, aminek vállalkozóként meg kell tudnod felelni.

 

A vendégposzt szerzője: Vuray György

Alapító, munkatárs (Vállalkozás Okosan KKV üzleti tanácsadó)

Kép forrása: Flickr