Pécsi Ferenc vendégposztja: Szakmai márka nélkül nem boldogulsz
  • 2016. február 25. 10:25
  • szerző:
  • kategória: Blog

Pécsi Ferenc vendégposztja: Szakmai márka nélkül nem boldogulsz

Ön tisztában van vele milyen találatok jelennek meg, amikor valaki a Google keresővel rákeres az Ön nevére?

Barátom, Z. az elmúlt 20 évben különböző cégekben töltött be vezető pozíciót. Miután önként távozott egy nagy informatikai cég éléről, hónapokon keresztül azzal a boldog tudattal pihent otthon, hogy ő akkor helyezkedik el, amikor akar, hiszen a fejvadászok mindig kapkodtak utána, közvetlen kapcsolatrendszere pedig verhetetlen. Sajnos Z. három fontos dologról feledkezett meg. Az egyik, hogy 2008. után alapvetően megváltozott az álláspiac, a másik, hogy amit ő a saját kapcsolatrendszerének hitt, az nem hozzá, hanem a piacvezető informatikai cégben betöltött vezetői pozícióhoz kötődött, a harmadik, hogy időközben elmúlt 45 éves. A globális gazdasági válság ellen keveset tehetünk, éveink múlása megállíthatatlan, azt viszont, hogy szakmai márkánk beolvadjon egyik, vagy másik vállalat márkájába, nem érdemes hagyni. Személyes, illetve szakmai márkája mindenkinek van. A kérdés az, hogy azt csak a vele közvetlenül kapcsolatban álló munkatársai ismerik, vagy hatása egy tágabb körre is kiterjed-e.

Ellenőrzött digitális lábnyom

Kedves Olvasóm, Ön tisztában van vele milyen találatok jelennek meg, amikor valaki a Google keresővel rákeres az Ön nevére? Mert nagyon nem mindegy, hogy ilyenkor mi látható. (Különösen fontos a legelső néhány találat, mert az emberek többsége csak ezeket nézi meg.) A középiskolai sporteredményei, az egyetemi dolgozatok osztályzatai látszanak – rengeteg embernél csak ezek bukkannak fel -, vagy jobb lenne szakmai pályafutásának kiemelkedő pillanatait megmutatni? Sokan azt hiszik, hogy a találatok listája végleges és megváltoztathatatlan. Valójában nagyon jól befolyásolható, csak tenni kell érte. Aki blogot ír, szakmai rendezvényeken előad, részt vesz szakmai csoportok munkájában, általában, megosztja tudását másokkal, idővel egyre jobb helyet szerez a Google találati listáján.

LinkedIn, a szakmai márkaépítés központja

Az eddig egyetlen professzionális közösségi hálózatnak már itthon is több mint 650.000 felhasználója van, de sokan még ma is azt hiszik, hogy a LinkedIn egy álláskereső platform. A valóságban a LinkedIn lényege bizalmon alapuló kapcsolatépítés, aminek a célja lehet álláskeresés, marketing, értékesítés, információgyűjtés és természetesen a szakmai márka építése is. Ahhoz, hogy megbízhassunk egymásban, meg kell mutatnunk magunkat. A Facebookon elég leírni melyik a kedvenc, sorozatunk, melyik zenéket szeretjük, a LinkedInre viszont ki kell tenni teljes szakmai múltunkat, kapcsolatrendszerünket. A LinkedIn profillal kapcsolatos legelterjedtebb tévhit, hogy ez tulajdonképpen egy webes CV (szakmai önéletrajz). Ennél sokkal több, hiszen egészen máshogyan kell alakítania azt egy álláskeresőnek, egy értékesítőnek, vagy egy szakmai márkát építgető vezetőnek. Ez a tartalmi elemek sorrendbe állításával, a fontosabb egységek kiemelésével, plusz elemek (például projektek, elismerések, referenciák) beemelésével igen rugalmasan megtehető.

Beszélni kell

Hiába van valakinek nagyszerű profilja, ha azt csak kevesen látják. Mindenképpen előnyös, hogy a Google „szereti” a LinkedIn profilt, így az adott névre keresve a legelső találatok között szerepelteti. Érdemes azonban ennél többet tenni az ismertségért. Többféleképpen is lehet „írni a LinkedInre”. A legegyszerűbb a néhány soros állapotfrissítés (lehetőleg képpel és linkkel kiegészítve), ami a közvetlen ismerősök üzenőfalán is megjelenik. (Ez természetesen azoknál működik jól, akiknek nagyobb és jól megválogatott ismerősökből álló kapcsolatrendszere van). A LinkedInen nagyon jó szakmai csoportok működnek. Érdemes több csoportba is belépni és részt venni az ott folyó beszélgetésekben. Aki jókat mond, értékes információkat oszt meg, idővel szakmája véleményvezérévé válhat. A harmadik lehetőség hosszabb írások publikálása a LinkedIn Pulse felületén. (Ez különösen azoknak ajánlott, akiknek van mondanivalója és szívesen írnak.) Ezeket az írásokat nemcsak a LinkedInen belüli ismerősök és az írásra felfigyelő követők láthatják, hanem a hálózaton kívül is megoszthatók. Hogy mindez sok munkával, odafigyeléssel jár? Igen, viszont akinek sikerül felépítenie szakmai márkáját, az nem csak az aktuális munkahelyének márkájába csomagolva tud érvényesülni.

A személyes/szakmai márkaépítést természetesen nem akkor kell elkezdeni, amikor az ember éppen nehéz helyzetben van. A mondás szerint nem akkor kell elkezdeni kutat ásni, amikor szomjas vagy. Ugyanez vonatkozik a személyes/szakmai márkaépítésre is: neki kell látni, most!

 A vendégposzt szerzője: Pécsi Ferenc (45+)
tartalomstratéga, digitális kommunikációs szakértő (Soreo)